De volledige vraag coveren met eigen aardappelen is niet mogelijk. Daarom nemen we ook aardappelen af bij telers uit de regio. Wist je trouwens dat De aardappelhoeve als eerste met een concreet korteketenvoorstel naar retailer Colruyt stapte?
In 2017 sloegen De aardappelhoeve en Colruyt de handen in elkaar. Onder het motto ‘een eerlijke prijs voor alle spelers in het veld’ werkten we een traject uit waarbij telers rechtstreeks in contact konden komen met de retailer.
Weg van de traditionele paden in de aardappelsector
In de aardappelteelt is er altijd een wisselwerking tussen drie spelers: de teler die de grondstoffen levert, de verpakker die optreedt als tussenpersoon en de retailer die het product verkoopt. België is hét aardappelland bij uitstek, maar vroeger kochten verpakkers en retailers aardappelen al te vaak aan in buurlanden om zo de prijs te drukken. Dat was niet altijd makkelijk voor inlandse boeren.
In Belgsiche winkelrekken horen ook Belgische aardappelen
Met De aardappelhoeve wilden we de verkoop van Belgische aardappelen in de supermarkten stimuleren. We willen dat telers rechtstreeks in contact kunnen staan met de retailer. Het houdt een groot engagement in, maar wel eentje dat loont. Colruyt Group zag meteen toekomst in ons verhaal en tekende voor een direct partnership met de Belgische aardappeltelers.
Een (h)eerlijke deal voor alle partners
Transparantie is in dit korteketenproject hét sleutelwoord! Toekomstgericht werken is belangrijk. Als je wil dat landbouwers investeren in betere technieken en kwaliteit, nieuwe machines aankopen en een gezonde bedrijfsculturen ontwikkelen, dan moet je de nodige financiële ademruimte creëren. Met dit project krijgt elke partner in het verhaal een eerlijke prijs. De vraag naar aardappelen is nu eenmaal gekend. En daar kan het aanbod perfect op worden afgestemd. Ons aandeel in dit verhaal – naast het verpakken en beleveren – is kennis en ervaring doorgeven.
De aardappelhoeve selecteerde 5 stabiele en teeltvriendelijke rassen waarvan we weten dat de smaak en kwaliteit goed zitten. Zo slaagden we erin om – in het bewaarseizoen – uitsluitend aardappelen van Belgische, lokale telers te voorzien voor de volgende verpakkingen:
En dat is een heel mooie evolutie.
Startschot een doorgroei
Bij opstart van het project leverden 7 telers aan een 20-tal filialen van Colruyt Group. Ondertussen zijn er 16 telers en wordt alles nationaal verdeeld bij Colruyt en OKay. We startten met een volume van 6.000 ton aardappelen per jaar en verwerken nu jaarlijks 12.000 ton. En het verhaal is zeker nog niet ten einde. We verwachten dat in 2020 alle Colruyt, OKay en Spar-filialen Boni-frietaardappelen en Everyday-aardappelen verkopen afkomstig van ons gezamenlijke project.
Update your browser to view this website correctly. Update my browser now